«Η θριαμβεύουσα Δημοκρατία και τα επιτεύγματα του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού»

Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της, διοργάνωσε τον δεύτερο κύκλο των «Μαθημάτων κλασσικής παιδείας» με τίτλο: «Η θριαμβεύουσα Δημοκρατία και τα επιτεύγματα του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού».

Σκοπός των μαθημάτων, όπως ήδη τονίστηκε από τον πρώτο κύκλο, ήταν η επαφή του κοινού με τα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων και η γνώση και εξοικείωσή τους με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.

Στον πρώτο κύκλο παρουσιάστηκαν ανθολογημένα κείμενα για το δημοκρατικό πολίτευμα στην Αρχαία Ελλάδα, μέσα στο οποίο άνθισε το δέντρο της ελευθερίας που απελευθέρωσε τις δημιουργικές ικανότητες των πολιτών και όλης της κοινωνίας.

Στο δεύτερο κύκλο μαθημάτων κλασσικής παιδείας, είδαμε πως, με την ακμή της δημοκρατίας, η κοινωνία της Αρχαίας Ελλάδας έφτασε στην πλήρη ωριμότητά της και στην κορυφαία δημιουργική της φάση στην πολιτική, όπως και στον καλλιτεχνικό, πνευματικό και λογοτεχνικό τομέα. Αυτή η ωριμότητα και η ακμή είναι ο κλασσικός πολιτισμός της Αρχαίας Ελλάδας.

Κατά τη διάρκεια του 2ου κύκλου παρουσιάστηκαν επιλεγμένα κείμενα από τον Θουκυδίδη σε επτά μαθήματα, από τον Αισχύλο σε δύο μαθήματα, από τον Σοφοκλή σε δύο μαθήματα, από τον Ευριπίδη σε ένα μάθημα, ενώ ένα μάθημα ήταν αφιερωμένο στα επιτεύγματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης.

Την ευθύνη της παρουσίασης των μαθημάτων ανέλαβε αφιλοκερδώς ο φιλόλογος και πρώην Δήμαρχος Σερρών κ. Ζήσης Μητλιάγκας.

Τα μαθήματα απευθύνονταν σε όλους τους συμπολίτες μας ανεξαρτήτου ηλικίας και χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Σκοπός των μαθημάτων ήταν η επαφή και η εξοικείωση των πολιτών με ανθολογημένα κείμενα έργων της κλασσικής παιδείας είτε στον πεζό είτε στον ποιητικό λόγο (ποίηση - ρητορεία - ιστοριογραφία - φιλοσοφία).

Τα μαθήματα είχαν τη μορφή ανοιχτών διαλέξεων κατά τη διάρκεια των οποίων αφού γινόταν η κεντρική εισήγηση ακολουθούσε συζήτηση και περαιτέρω ανάλυση του κειμένου σε χρόνο ικανό για να καλυφθεί επαρκώς μια θεματική ενότητα.

Ειδικότερα επιδίωξή μας ήταν να έχουν οι «μαθητές» μια επαφή και γνώση που σχετίζεται με την δομή και την αισθητική του αρχαίου ελληνικού λόγου, τη διαδρομή, τη διάρκεια και τη μορφολογία της ελληνικής γλώσσας διαχρονικά, και βέβαια, κυρίαρχα, το νοηματικό περιεχόμενο, τις ιδέες, τις αρχές και τις αξίες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, τη διαχρονικότητά τους και τη σχέση τους με τη σημερινή πραγματικότητα.

Το εγχείρημα είχε έντονο το στοιχείο του ρομαντισμού, ήταν δύσκολο και πρωτότυπο, το αποτέλεσμα όμως μας δικαίωσε και απέδειξε ότι άξιζε να κάνουμε την προσπάθεια, δεδομένου ότι η ανταπόκριση του κόσμου ήταν μεγάλη και το ενδιαφέρον και η παρουσία τους ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας.